PSF_LOGO
Interview met With Care – Samen voor minder plastic

Interview met With Care – Samen voor minder plastic

  • 22/12/2025
  • Clock 2 - 4 minuten
  • eye_icon 4
Blog_afbeeldingen_(41)
With Care Hospitality zet zich in 2025 samen met Plastic Soup Foundation in tegen plasticvervuiling.

Wat was de aanleiding om een sponsoractie te organiseren?

Bij With Care Hospitality vinden we Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen vanzelfsprekend. Elk jaar kiezen we een organisatie die we actief ondersteunen. In 2025 besloten we met ons team aandacht te vragen voor plasticvervuiling — een thema dat iedereen raakt.

Hoe zag de sponsoractie eruit?

(Tijdspan, deelnemers, activiteiten)
In mei zijn we gestart met 12 tot 15 collega’s en de Plastic Soup Foundation als goede doel. Samen met Rock City Brewing in Amersfoort hebben we een uniek bier ontwikkeld: Ripple Effect – Plastic Free IPA. De naam symboliseert dat elke kleine bijdrage een positieve kettingreactie kan veroorzaken.

Onze actie draaide niet alleen om donaties, maar ook om meedoen. Collega’s hielpen mee in de brouwerij en stonden op het festival Lepeltje Lepeltje. Zo maakten we letterlijk en figuurlijk samen impact — van brouwen tot schenken.

Waarom kozen jullie voor de Plastic Soup Foundation?

Wij schrokken best, toen wij hoorden hoeveel Microplastics er ook in ons lijf belanden. Wij hebben ook vitaliteit hoog in het vaandel staan en zagen hier een kans om bij te dragen aan de gezondheid van iedereen.

Hoe verliep de samenwerking met PSF?

Zeer prettig. We hadden inspirerend contact met Irene, Simone en Robbert van PSF. Robbert verzorgde bovendien een lezing over de gevolgen van plasticvervuiling en hoe bedrijven kunnen bijdragen aan verandering. Daarnaast kwamen Robbert en Marjolein langs in de brouwerij van Rock City op de dag dat wij daar hielpen.

Wat verraste jullie het meest aan deze actie?

Hoeveel enthousiasme dit project intern losmaakte. Collega’s vonden het geweldig om letterlijk bij te dragen, of dat nu in de brouwerij was of tijdens het tappen op het evenement.

Wat leverde de actie uiteindelijk op?

De resultaten delen we binnenkort, zodra de einddonaties geteld zijn.

Welke tip geef je andere bedrijven?

Kies een actie die écht bij je past en aansluit bij de kern van het bedrijf. Zo’n project moet natuurlijk leven onder je mensen, dus met actieve participatie kom je het verst wat ons betreft. Dan neemt je team dat écht mee en maak je blijvende impact.

Hoe heeft dit jullie kennis over plastic footprint vergroot?

We zijn ons veel bewuster geworden van onze eigen impact. De lezing van PSF en de research voor dit project hebben ons echt met andere ogen naar plastic doen kijken.

Zien jullie een vervolg op deze actie?

Dit jaar blijven we in ieder geval bezig met Ripple Effect en Plastic Soup. Onze jaarlijkse MVO-actie wisselt traditiegetrouw van invullingen en goed doel, dus 2026 zal weer een andere invalshoek hebben. Dit jaar gebruiken we de Ripple Effect-bierpakketten wél als eindejaarsgeschenk, voorzien van een QR-donatiecode om de campagne nog één laatste impuls te geven.

Hoe vat je de actie in één zin samen?

Ripple Effect: Klein biertje, grote impact — want samen creëren we de golf van positieve verandering.

Similar articles

Blog_afbeeldingen_(40)
Fashion

Waardeer je kleren: minder kopen, meer dragen

Waarom minder nieuwe kleding kopen beter is voor mens, milieu en je kledingkast.

Lees meer

Blog_Albert_Heijn-resized_600x600
Cosmetica

Foei Albert Heijn: Take Care!

PSF betrapt Albert Heijn opnieuw op misleidende claims over microplastics.

Lees meer

Fashion

Wat gebeurt er met je teruggestuurde kleding?

44% van de kleding wordt retour gestuurd – maar wat gebeurt er daarna eigenlijk mee?

Lees meer

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

© 2025 Plastic Soup Foundation