Even voorstellen: Wie is Anouk Rutten?
Sinds 2023 ben ik COO van advocatenkantoor Van Doorne. Een mooie en uitdagende rol waarin ik gevoel voor rechtvaardigheid en een cultuur van inclusiviteit en kansengelijkheid voorop zet. Ik waardeer open communicatie, empowerment en het aanmoedigen van initiatief. Voor mij is succes iets wat je samen bereikt door verantwoordelijkheid te nemen en te geven, en door de kwaliteiten van individuen optimaal te benutten.
Ik geloof dat duurzame groei de enige weg vooruit is voor het kantoor. Daarom zet ik waar mogelijk nieuwe data-gedreven inzichten en technologische innovaties in, investeer ik in een netwerk om duurzaamheid en kansengelijkheid centraal te stellen en werk ik aan het verbeteren van processen om waarde toe te voegen aan de organisatie.
Kan je kort iets vertellen over de historie van Van Doorne? En hoe groot jullie bedrijf en afzetmarkt is?
Wij begeleiden al meer dan 90 jaar onze cliënten met de meest uiteenlopende juridische uitdagingen. Op 1 november 2020 was het exact 90 jaar geleden dat Pieter van Doorne zich als zelfstandig advocaat in Amsterdam vestigde. Het onverzoenlijke met elkaar verzoenen, een van de talenten van Pieter van Doorne, is uitgegroeid tot een missie. Zijn oorspronkelijke grondhouding uit de jaren ’30 is de drive geworden van Van Doorne van nu. Niet uit sentiment, niet als ode aan vroeger, maar omdat deze grondhouding ook in deze tijd buitengewoon effectief blijkt. Op dit moment zijn we een van de snelst groeiende top-10 advocatenkantoren van Nederland, met een indrukwekkende groei van 23% over de afgelopen vijf jaar.
Wat doet Van Doorne aan het verminderen van de plastic footprint? En sinds wanneer?
Het 90-jarig jubileum van Van Doorne was aanleiding om, in ere van het gedachtengoed van onze oprichter, de Stichting Pieter van Doorne Fonds in het leven te roepen. Het Fonds stimuleert duurzaamheid en kansengelijkheid en ondersteunt als betrokken partner en met financiële middelen organisaties die deze zelfde doelen nastreven. De Plastic Soup Foundation is één van de organisaties waar wij sindsdien trotse partner van zijn.
Naast het ondersteunen van anderen zetten we als kantoor ook stappen. Met de hulp van Plastic Soup Foundation hebben wij secuur gekeken naar het gebruik van plastic in onze bedrijfsvoering en dit gebruik teruggedrongen. Koffiebekers, rietjes, waterflessen, wegwerpservies en plastic tassen blijven bij ons zoveel mogelijk buiten de deur.
In 2025-2026 gaan we ons kantoor verbouwen zodat we flexibeler kunnen werken, maar ook om het gebouw te verduurzamen. Voor de inrichting van het nieuwe kantoor richten we ons zoveel mogelijk op hergebruik van materialen.
Maar onze belangrijkste bijdrage zit in onze strategie: in hoe we samen het verschil maken en werken aan oplossingen voor morgen. Wij staan onze cliënten juridisch bij in het navigeren in de grote transities zoals klimaatverandering en grondstoffenschaarste.
Waarom vind je dit belangrijk om te doen?
Ik geloof dat er voor organisaties maar één mogelijkheid bestaat voor groei, en dat is duurzame bedrijfsgroei. Technologische innovaties en kennis zijn essentieel om waarde toe te voegen.
Wat vind je het leukst aan duurzaam ondernemen
Ik zie in de wereld veel beweging. We zijn in transitie naar een nieuw tijdperk. Verandering is mensenwerk en ik ben ervan overtuigd dat we samen het verschil kunnen maken. Ik vind het belangrijk om duurzaam te ondernemen, en naast winst ook waarde toe te voegen.
Welk advies zou je geven aan andere ondernemers die willen verduurzamen?
Spreek je uit en ga ervoor. Als je helder maakt waar je voor staat kan je anderen inspireren en meenemen. Het maken van aanpassingen in grote organisaties is uitdagend, maar ga ervoor, doe het samen en maak het ook leuk.
Wat doe jij persoonlijk aan het verminderen van jouw plastic footprint?
Mede als gevolg van de inspiratie door de Plastic Soup Foundation, probeer ik bewuste keuzes te maken en mijn eigen plastic gebruik terug te dringen. Door bijvoorbeeld geen plastic flessen meer te kopen maar te kiezen voor een soda stream, de aanschaf van verzorgingsproducten zonder plastic, geen wegwerpdoekjes meer te gebruiken en ook duurzamere keuzes te maken op kledingvlak. In de praktijk is het best lastig om de juiste keuzes te maken. Daarom vind ik de apps van de Plastic Soup Foundation ook zo mooi, die helpen met het makkelijke maken van de juiste keuzes. Zo probeer ik elke maand iets aan te passen in mijn eigen verbruik op basis van de tips van de app van PSF.
Welke haalbare duurzaamheidstip geef jij vaak aan mensen om je heen?
De apps gebruiken van Plastic Soup Foundation!
Hoe kijk je tegen de toekomst aan rond dit onderwerp?
Het is belangrijk om in oplossingen te blijven denken. Door samen te werken kunnen we verschil maken. Wij doen dit door middel van ons partnership met de Plastic Soup Foundation en door onze cliënten bij te staan in de transitie naar een meer evenwichtige en duurzame economie te versnellen.
Hoe sta jij tegenover de huidige focus op CO2-reductie versus de aandacht op plastic footprint reductie en klimaatverandering?
Beide aspecten zijn belangrijk voor een complementaire benadering van duurzaamheid en milieubescherming. We moeten allemaal samenwerken om zowel de uitstoot van broeikasgassen te verminderen als de hoeveelheid plastic afval te beperken om een duurzame toekomst te waarborgen.
Wat is volgens jou het allergrootste misverstand rond duurzaamheid, dat je graag de wereld uit wil helpen?
Sommigen zien duurzaamheid als een optionele keuze in plaats van een noodzaak. Echter, met de toenemende druk op natuurlijke hulpbronnen en de impact van klimaatverandering, wordt duurzaamheid steeds meer een dringende noodzaak. De urgentie is er, net als de mogelijkheden om verandering waar te maken.
Wat moeten mensen écht weten over plastic vervuiling?
Dat het niet alleen om milieuschade gaat, maar ook om gezondheidsschade. Bovendien zijn er fantastische oplossingen. Tijdens het One Planetary Health symposium raakte ik bijvoorbeeld zeer geïnspireerd door NotPla die, geïnspireerd door de natuur, innovatieve oplossingen biedt met een duurzaam alternatief voor wegwerpplastic verpakkingen. Dit is niet alleen nuttig voor verpakkingen in de voedingsindustrie, maar ook bijvoorbeeld voor de zorg. Buiten de gebaande paden denken leidt tot oplossingen.
Waar gaan jullie voor de komende 5/10 jaar qua verduurzaming aanpakken, en dan met name gelinkt aan de plastic footprint?
We hopen dat we dan nog steeds een mooi partnership hebben met PSF. Daarnaast blijven we steeds kritisch kijken waar we zelf onze footprint zo beperkt mogelijk kunnen houden.
Is er nog iets dat je graag wilt delen, maar niet in bovenstaande voorbij is gekomen? Als afsluiting is het geheel vrij om nog wat toe te voegen naar eigen inzicht qua onderwerp.
Wat mij bijzonder inspireert en hoop geeft, is de nieuwe generatie. Bij hen zie je een betrokkenheid wanneer het gaat om de verhouding commerciële belangen in combinatie met maatschappelijke belangen. Het is prachtig om te zien hoe betrokken jongeren zijn bij dergelijke vraagstukken. Zij zijn de collega's van de toekomst. Hun betrokkenheid dwingt ons allemaal om na te denken en stappen te blijven zetten, voor onze toekomst, hun toekomst en de generaties die nog komen.