Liza Trouwborst is marketingmanager bij Weleda.
- Even voorstellen: wie is Liza Trouwborst ?
Ik ben 33 jaar en Marketing Manager bij WELEDA, daar ben ik verantwoordelijk voor het marketingteam en het merk voor de Benelux markt. Ik zet me met plezier al ruim 7 jaar in voor een gezondere en groenere wereld, door mensen bewuster te maken van wat ze op hun huid smeren.
- Kan je kort iets vertellen over de historie van Weleda? En hoe groot jullie bedrijf en afzetmarkt is?
WELEDA bestaat nu ruim 100 jaar, sinds 1921. Oorspronkelijk gestart vanuit plantenpharma en die kennis en know-how is gebruikt in de cosmeticaproducten die nu het grootste deel van de afzet beslaan, denk o.a. aan body oliën, douchecrèmes en deodorant, maar ook gezichts- en babyverzorging. We zijn een BCorp (top 3 score in Beauty) met eigen biodynamische tuinen en fair trade teeltprojecten beheren we de hele productieketen van A-Z.
We zijn wereldwijd actief in 55 landen, met zo’n 2.500 medewerkers, het hoofdkantoor zit in Zwitserland. In de Benelux zijn onze grootste klanten Etos, Holland & Barrett, Ekoplaza en diverse (online)groothandels. Op jaarbasis verkopen we ruim 5 miljoen producten, een redelijke schaal, maar uiteraard erg klein in vergelijking met de Unilevers en l’Oréals van deze wereld. 😉
- Hoe lang is Weleda al partner van Plastic Soup Foundation, en wat brengt onderdeel zijn van de Business Community jullie als merk?
De samenwerking gaat al ver terug. 9 jaar geleden ‘won’ WELEDA de Plastic Soup Terrine van PSF en sindsdien zijn we Golden Angel geworden. We hebben diverse activatiecampagnes met elkaar opgetuigd in de afgelopen jaren om bewustwording op gebied van microplastics in verzorging te vergroten. Door middel van deze (winkel)vloeracties is de samenwerking heel concreet te maken richting onze klanten (de winkeliers): Koop WELEDA en steun Plastic Soup Foundation, bijvoorbeeld.
- Wat doet Weleda aan het verminderen van de plastic footprint? En sinds wanneer?
Sinds de start van het bedrijf in 1921 ontwikkelt WELEDA enkel 100% natuurlijke formules, dus uiteraard zonder microplastics, die horen daar niet in thuis. Zo wordt er ook decennialang papier gebruikt voor het opvullen van leveringen bij transport i.p.v. plastic. Single-use plastics als bekertjes voor de koffie hebben ons pand nog nooit betreden en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Op gebied van verpakkingen gebruiken we voor ca. 60% van de verpakkingen gerecycled groen glas (oneindig recyclebaar). Zo’n 15% is van gerecycled aluminium en de rest bestaat uit verschillende gerecyclede kunststoffen. We hebben soms met uitdagingen te maken; glas is niet altijd gewenst of mogelijk voor bepaalde producten (hoe krijg je hier een rijke douchecrème uit?).
We hebben daarnaast baat bij verpakkingen met hele goede conserverende eigenschappen, die de houdbaarheid garanderen van de formules. Dit, omdat we in de formules zelf geen synthetische conserveringsmiddelen gebruiken. En een consument wilt -uiteraard- het product langer kunnen gebruiken dan een aantal weken. Wel zo duurzaam 😉. Daardoor komen we in een klein deel van de gevallen uit bij plastic verpakkingen. We hebben een team in Zwitserland wat hier dagelijks mee bezig is, om de verpakking zo duurzaam (en functioneel) mogelijk te ontwikkelen, in samenwerking met de leveranciers. Denk aan: zo min mogelijk verschillende soorten plastic in één tube, dat bevordert de recyclebaarheid van een product.
- Waarom vind je dit belangrijk om te doen?
Door o.a. de samenwerking met PSF kennen wij in onze bubbel het effect van (micro)plastics en de uitwerking hiervan op de wereld, maar ook onze gezondheid. In de praktijk blijkt echter dat een hele grote groep mensen hier nog niet van af weet, het voelt toch wel een beetje als een plicht om deze kennis te delen bewustwording groter te maken.
- Wat vind je het leukst aan duurzaam ondernemen?
Het is anno 2025 een redelijke cliché aan het worden, maar het liefste maak ook ik impact. Voor impact heb je schaal nodig en daarmee fundings dus sales is een heel belangrijke component. WELEDA is natuurlijk niet mijn eigen onderneming, maar is wel een mooi voorbeeld voor mij om te zien hoe elke verdiende euro doorgeïnvesteerd wordt in de bedrijfsvoering en de producten, om zo verder bij te dragen aan een meer biodiverse en gezondere wereld. Denk bijvoorbeeld aan de Cradle Campus, red. Een van de meest duurzame distributiecentra in de wereld.
- Wat doe jij persoonlijk aan het verminderen van jouw plastic footprint?
Allereerst zoveel mogelijk hergebruiken, van het plastic wat er nu eenmaal allemaal al geproduceerd is. Verder zo min mogelijk plastic in de keuken (bewaarbakjes van glas, snijplanken van hout en staal, pannen van RVS) en zoveel mogelijk single-use plastic weigeren in de vorm van tasjes, eetbakjes, etc.
- Welke haalbare duurzaamheidstip geef jij vaak aan mensen om je heen?
MINDER SHOPPEN. Consu-minder.
Ik heb zelf een grootse hekel aan partijen als Shein of Temu. Ze betreden de wereldwijde markt als een raket en creëren behoefte voor spullen en kleding waar je van tevoren niet van wist dat je het nodig had. En ook nog tegen belachelijk lage prijzen waarbij je de ethische aard van de producten kan betwisten. Helaas zijn veel mensen hier toch behoorlijk gevoelig voor en ondanks dat ik als marketeer de marketingcampagnes en hun succes jaloersmakend zou kunnen vinden; NEE BEDANKT. Er zijn ook lokale en duurzamere alternatieven in fashion, denk aan het Nederlandse the Mercer Brand of Franse B Corp webshop Sézane.
- Hoe kijk je tegen de toekomst aan rond dit onderwerp?
Het is nodig dat er verantwoordelijkheid gepakt gaat worden in de hele keten. Er ligt dus ook een rol voor marketeers om niet alleen producten, maar ook waarden te verkopen. Verder denk ik dat er wet- en regelgeving nodig is om dit soort praktijken te beperken en consumenten hun macht leren inzetten door te kiezen met hun portemonnee.
- Hoe sta jij tegenover de huidige focus op CO2-reductie versus de aandacht op plastic footprint reductie en klimaatverandering?
Goede vraag. Allemaal belangrijk en ik kan niet beoordelen wat er belangrijker of urgenter is, maar gekoppeld aan klimaatverandering is terugloop van biodiversiteit ook echt een groot issue. Oftewel de diversiteit aan al het leven in de wereld, ook in Nederland, loopt drastisch terug. (Micro)plastic in de natuur heeft uiteraard ook hier een grote invloed op.
- Wat is volgens jou het allergrootste misverstand rond duurzaamheid, dat je graag de wereld uit wil helpen?
Dat men kan denken dat Vegan cosmetica automatisch duurzaam is. Ook puur synthetische cosmetica, op basis van bijvoorbeeld siliconen (microplastics) of paraffine (zo ook vaseline, petrolatum, etc.) kan vegan zijn. Paraffine is minerale olie afkomstig uit aardolie, kunnen we van alles van vinden, maar om het als duurzaam te zien, schuilt voor mij een risico in 😉 Er komt langzaamaan wat meer regulering op gebied van cosmetica en duurzaamheidsclaims, maar dit kan wat ons betreft niet snel genoeg gaan. Voor de duidelijkheid: Vegan cosmetica is dus niet, zoals bij voeding wel het geval is, automatisch op plantaardige basis. Het betekent enkel dat er geen ingrediënten van dierlijke afkomst is gebruikt.
- Wat moeten mensen écht weten over plastic vervuiling?
Dat het ook je gezondheid aantast. De wereld en het milieu is toch voor sommige mensen een verder-van-je-bed-show en zodra je concreet maakt voor mensen zelf wat de gevaren zijn voor henzelf en hun gezondheid, hoop ik dat er een grotere ontvankelijkheid is voor de problematiek en er gehandeld gaat worden.
- Waar gaan jullie voor de komende 5/10 jaar qua verduurzaming aanpakken, en dan met name gelinkt aan de plastic footprint?
Ons productportfolio verder optimaliseren, verpakkingen van kunststoffen zoveel mogelijk uitbannen. Tegelijkertijd onze leveranciers blijven uitdagen om het aandeel gerecycled plastic in verpakkingen te verhogen (in 2030 minstens 60% van gerecycled materiaal), zo lang we dit gebruiken voor conservering van de natuurlijke formules. Daarnaast bekijken of we ook ‘out of the tube’ kunnen denken bijvoorbeeld. Watervrije formules zie je steeds vaker. De consument is er nog niet echt klaar voor, maar daar ligt ook een rol voor de fabrikanten. - Is er nog iets dat je graag wilt delen, maar niet in bovenstaande voorbij is gekomen?We gaan binnenkort -voor het tweede jaar- live met een hele gave campagne. Een multibrand campagne met een aantal microplasticvrije verzorgingsmerken, dus naast WELEDA: the Lekker Company, Marcel’s Green Soap en Smyle. Vorig jaar lag de focus met name op bewustwording van microplastics en hebben we -in samenwerking met jullie- RTL Boulevard gehaald met het onderwerp microplastics in cosmetica. Dit jaar is het een samenwerking met Etos, waarbij we in week 23 en 24 een kant-en-klare microplasticvrije routine aanbieden. Zo hopen we consumenten met een aantrekkelijke korting de overstap te laten maken naar microplasticvrij.